Translate

pondelok, apríla 25, 2011

M 101 - Veterník

Naozaj tvar tejto galaxie evokuje obraz farebnej vrtuľky krútiacej sa vo vetre, prípadne známy druh nie iba veľkonočných koláčov ale  pre mňa to bude vždy hudobný program Českého rozhlasu - Vltava  ..  Větrník, ktorý som počúval aj pri nočnom pozorovaní oblohy.Ale vrátim sa k našej galaxii.M 101 je najjasnejším a najväčším členom malej skupiny nachádzajúcej sa v okolí tejto galaxie.Nájdeme ju v súhvezdí Veľkej medvedice.Jej jasnosť sa udáva 7,9 M - to ju radí k tým najjasnejším extragalaktickým objektom na našej oblohe, na jej obraz sa pozeráme takmer kolmo na rovinu jej špirály, jej uhlový  priemer je dosť veľký takže na vizuálne pozorovanie sa doporučuje ďalekohľad s väčším priemerom a zorným poľom.Ja som použil refraktor ED 80/600 s reduktorom 0.85.22.4.sa mi  podarilo  urobiť  14 x 480 s. 800 ASA expozícií s fotoaparátom Canon 450Da s nasadeným UVIR Cut clip filtrom, pointované objektívom 6.3/400 + QHY-5 + PHD + montáž HEQ-5.Spracovanie MRAW + Image Plus+PS.V pláne som mal exponovať dlhšie ale prechádzajúca oblačnosť všetko zmenila.

Noc z 21. na 22. apríla som strávil pri fotografovaní známej guľovej hviezdokopy M5.Podarilo sa mi urobiť 15 x 480 s. expozícií, 400 ASA,Na ľavom okraji snímku označený asteorid Pittsburghia 484.Technické detaily ako pri hornom snímku.Rušenie prechádzajúcou oblačnosťou a vychádzajúcim mesiacom spôsobilo že materiál na spracovanie nemal príliš dobrú kvalitu, ak dovolí počasie celé si to zopakujem.

Žiadne komentáre: