Translate

nedeľa, mája 08, 2011

M 13 , M 81 + 81

Využil som priaznivé počasie na fotografovanie objektov Messierovho katalógu, ktoré ešte nemám vo svojej zbierke.Jedným z nich je aj M13, známa tiež ako veľká guľová v Herkulovi...Jediná, ktorú sa mi podarilo pozorovať aj voľným okom bez ďalekohľadu v naších zemepisných šírkach.Je to kombinácia 13 x 480 s. záberov s ED 80 + reduktor 0,85 , Canon 450Da, pointovaná HEQ-5, noc zo  6. na 7. mája.
Ďaším zaujímavým objektom je dvojica galaxií M 81 a M 82 v súhvezdí Veľká medvedica.Tá jasnejšia je známa tiež pod označením Bodeho galaxia - dostala meno podľa svojho objaviteľa Johana Bodeho.Je najjasnejším členom skupiny , ktorá sa nachádza v jej okolí.Taktiež s nimi gravitačne interaguje čo je vidieť na tvare M 82.Môj pokus pozostáva s 32 x 480 s. expozícií s Canonom 450Da, 1600 ASA.Noc s 5. na 6. mája.Pointovaná HEQ-5.Spracovanie Subraw, Images+ , PS.Refraktor ED 80 je čo sa týka optickej stránky celkom na úrovni, žiaľ kvalita okulárového výťahu dosť zaostáva, jeho tuhosť a kolmosť je diskutabilná .Je to vidieť hlavne na M81 + 82, pri fotografovaní sa celá sústava rozostrila......
 A tento záber vznikol pri čakaní na tmavú oblohu, Mesiac ma neustále fascinuje...a spomenul som si pri ňom aj na Mesačné expedície na Ostravskej hvezdárni....

Žiadne komentáre: