Translate

sobota, marca 05, 2011

Statio Tranquillitatis

More pokoja, myslím že to je to správne označenie pre moju súčasnú astronomickú základňu.Až na pár vzdialených svetiel verejného osvetlenia, ktoré o polnoci zhasnú je to momentálne jediné blízke miesto akotak vhodné na astronomické bláznivosti.Dá sa tu doraziť autom , ale iba ak nieje sneh, mimochodom je tu úžasný pokoj a ticho , teda až na stáda divých prasiat a sŕn .Ten dojazd autom je aj zároveň nevýhodou - cez výkendy brázdia cesty aj necesty bandy motorkárov, štvorkolkárov a iných zverov. Mimochodom to verejné osvetlenie je samozrejme zbytočné - osvetľuje chatovú oblasť v ktorej cez týždeň nenájdete takmer žiadneho človeka....a to nehovorím o technickom prevedení osvetlenia.Miestny domorodci to berú ako prevenciu pred zlodejmi - a zlodeji sú tiež spokojní - majú zadarmo osvetlené svoje pracoviská...keďže dane asi neplatia.
 Vrátim sa k astronómii, zimná obloha ma vždy fascinovala svojou tak trochu tajomnosťou.Aby som to vysvetlil, v lete nieje problém ostať vonku pod holým nebom až do svitania, ale skúste niečo také v treskúcom mraze.Našťastie v poslednej dobe to riešim tak že zoberiem auto, odveziem sa čo najďalej od svetiel verejných aj neverejných a keď v noci fotografujem a je mi zima tak naštartujem a na chvýľu sa zohrejem.
Najviac zaujímavou časťou zimnej oblohy je pre mňa ,,trojhraničie" súhvezdí Jednorožec, Veľký pes a Korma.Nájdeme tu celý rad zaujímavých objektov a jeden z nich je aj na fotografii hore - NGC 2327 a komplex hmlovín ktoré ho obklopujú.Ten najznámejší je tzv.Seagull - Čajka.Skutočne ak sa pozriete na tvar tejto hmloviny evokuje obraz nezbednej čajky lietajúcej nad morskými perejami.Jej rozmery na oblohe sú dosť impozantné - ,,rozpätie krídel" viac ako 2,5°, je to konglomerát emisných a reflexných hmlovýn doplnený otvorenými hviezdokopami - ideálny cieľ pre širokoúhlu fotografiu, prípadne šikovného Dobsona.Dovolil by som si spomenúť ešte jeden objekt s fotografie - Thorova helma.Thor je jednou s postáv vikingských ság a ako správny vojak vlastnil ,,pokrývku hlavy" ako ma to učil  npor.Šíma vo Valašskom Meziříčí - - boh nás ochraňuj pred armádami všetkých krajín sveta.A aby som dokončil  Thorovu helmu nájdeme na fotografii v spodnej tretine naľavo.Fyzicky je to vyfúknutá bublina v medzihviezdnom priestore bláznivou Wolf-Rayettovou hviezdou,  farba hmloviny je výsledkom silnej disosiácie kyslíka nachádzajúceho sa v hmlovine.
A na záver  máme rozhranie súhvezdí Blíženci a Orión.Tu nájdeme otvorenú hviezdokopu M35, ktorú sprevádzajú menej jasné kolegyne NGC 2158 a IC 2157.Vľavo nájdeme jasnú hviezdu Eta Gem - blízko nej nájdeme pozostatok výbuchu supernovy spred 30000 rokov - IC 443.Pod týmto zoskupením nájdeme ďalší zaujímavý objekt - NGC 2175 známa tiež pod menom Monkey´s  Head, nádherná oblasť Hα. No a to bol záver mojej pôsobnosti na Statio  Tranquillitatis tento týždeň, našťastie jar je zadodvermi , dúfajme že počasie bude milosrdné a ja budem mať zasa možnosť blúdiť medzi hviezdami..........................................
Tech.údaje k snímkom:  prvý :  stat.exp. zo statívu , údaje nájdete v Exife
druhý :   28 x 300s, Canon 450Da, 1600ASA, nepointované, Vixen GP-2   Photoguider, Sigma 2,8/150, cl.3,5, exponované 4.3.  
tretí: 14 x 480 s.ostatné zhodné s predchádzajúcim záberom...........
druhý a tretí spracované v programoch Image plus a PS.
 A na koniec....................................................................................................................................
Zodiakálne svetlo zo stanice Statio Tranquillitatis.Statika - údaje v exife.
A naša priateľka ISS, videl som ju aj s Discovery ale nemohol som fotografovať.ˇUdaje Exif.
Marian Urbaník

Žiadne komentáre: